پاوربانک ها، اختراعات فوق العاده ای هستند، که به شما اجازه می دهد تا در هنگام حرکت دستگاه خود را شارژ نمایید. اما، به عنوان باتری های قابل شارژ، بعضی از پاوربانک ها گاه می بایست از کار خود برای بازگرداندن انرژی خود از طریق یک پریز برق، خودداری کنند. این موضوع درقالب یک سوال مطرح می شود که همچنان پایه و اساس مباحث جاری است: آیا می توانید دستگاه خود را به وسیله یک پاوربانک شارژ نمایید در حالی که خود پاوربانک در حال  شارژ خود است بدون اینکه باعث آسیب رسیدن به آن شود؟ بیایید نگاهی به شواهد و دلایل نیاز عبور از شارژ بیاندازیم.




عبور از طریق شارژ چیست؟

این یک اصطلاح بسیار ساده است، گذر از طریق شارژ یک تکنولوژی یکپارچه در پاوربانک ها است که به یک دستگاه پاور بانک اجازه می دهد ، یک تلفن همراه را شارژ کند در حالی که پاوربانک خود به یک منبع برق متصل است و در حال شارژ کردن خود است. امروزه در اکثر دستگاه ها تراشه هایی برای منبع شارژ، مانند پاوربانک جاسازی شده است . این تراشه ها به منبع برق نشان می دهد که چه مقدار برق نیاز دارند تا به سرعت شارژ شوند، و همچنین زمان پر شدن باتری را نیز نشان می دهند. هدف در اینجا این است که مطمئن شوید که باتری بیش از حد شارژ نمی شود، که در طول زمان می تواند طول عمر باتری را در کاهش دهد.

تکنولوژیِ عبور از طریق شارژ ، اساسا مجموعه ای از مدارهای تنظیم کننده قدرت در پشت منبع تغذیه است که کمک می کند تا انرژی مورد نیاز یک دستگاه خروجی را به آمپر که از یک خروجی دیواری که بهپاوربانک متصل است، مطابقت دهد. اگر این کار درست انجام شود، عبور از طریق شارژ برق را مستقیما از طریق منبع برق متصل به خود پاور بانک  به دستگاه متصل به آن ارسال می کند. این عمل اولویت بندی نامیده می شود. بسته به عملکرد متعادل کننده در پاوربانک، در هنگام کار انتظار می رود دستگاه متصل شده به آن با سرعت معمولی یا کندتر از حد نرمال شارژ شود.

باتری ها چگونه آسیب می بینند؟

با استفاده از تحقیقات می دانیم که مهمترین منبع آسیب رساننده به یک باتری گرمای بیش از حد، به ویژه برای باتری های یون لیتیوم ، می باشد. این مسئله حداکثر ظرفیت ذخیره سازی، سرعت انتقال شارژ و اثربخشی کلی را تحت تاثیر قرار می دهد. به منظور مقابله با این مسئله، تلفن های همراه و دیگر دستگاه های مدرن از چیپ باتری دستی استفاده می کنند تا قدرت انتقال را کاهش داده و سرعت انتقال انرژی را کند تر کنند تا باعث کاهش حرارت تولید شده در دستگاه شوند. زمان طولانی شارژ ، فرصت بیشتری برای تولید گرما را به دستگاه می دهد، و بیشترین آسیب را به باتری دستگاه می رساند.

پس آیا تکنولوژی عبور از طریق شارژ برای  پاوربانک ها و باتری ها خطرناک است؟

پاسخ شاید کمی  آزار باشد. اگر پاور بانک شما قادر به استفاده موثر از مدار داخلی تعیین شده برای مطابقت با مقادیر ورودی و خروجی برق باشد، ممکن است تفاوت های قابل توجهی در ظرفیت شارژ دستگاه خود در طول زمان مشاهده نکنید. گفته می شود هنوز یک سیستم کارآمد از تکنولوژی عبور از طریق شارژ وجود ندارد، به این معنی که اگر خروجی آن به یک دستگاه دیگر متصل شده باشد، تقریبا زمان زیادی طول خواهد کشید تا پاوربانک خود را شارژ نماید. زمان شارژ بیشتر به احتمال زیاد به معنی افزایش گرما در پاوربانک است و گرما ی تولید شده می تواند منجر به تضعیف شدن یک باتری یون لیتیومی شود.

موارد گفته شده در بالا به کیفیت ساخت نیز بستگی دارد. شرکت های قابل اعتماد که با تکنولوژی عبور از طریق شارژ کار می کنند، اغلب پاوربانک خود را از مواد مقاوم تری می سازند و از تخریب باتری جلوگیری می کنند. تنها پیشنهادی که می توانم به شما داشته باشم این است که اگر می خواهید از یک دستگاه با تکنولوژی عبور از طریق شارژ استفاده کنید، سعی کنید یک دستگاه اصلی را خریداری نمایید و از خرید نمونه های تقلبی آن پرهیز کنید.

در نهایت، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه یا پاوربانک ، دو قاعده ساده را باید دنبال کنید. اول اطمینان حاصل کنید که پاوربانک شما با مدارهای مناسب برای حمایت از تکنولوژی عبور از طریق شارژ مجهز شده است. دوم، اگر شما نیاز به استفاده از آن دارید، پیشنهاد می کنم از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید. این کار را فقط در شرایط بحرانی انجام دهید. با محدود کردن استفاده از تکنولوژی عبور از طریق شارژ به چند ساعت ، شما قادر به کاهش گرمای تولید شده هستید و همچنین از آسیب دیدن باتری خود در امان خواهید بود.