ممکن است انتخاب رابط و پورت مناسب برای کاربران کمی دشوار باشد. این امر به این دلیل است که دستگاه‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از رابط‌های ویدئویی مختلفی استفاده می‌کنند. ولی تفاوت بین این رابط‌ها چیست و ما به کدام یک از آن‌ها نیاز داریم؟




امروزه راه‌های زیادی برای اتصال منابع تصویری به تلویزیون‌ها و مانیتورها وجود دارد، ولی از آنجایی که بسیاری از این کابل‌ها در گذر زمان منسوخ شده‌اند، ممکن است انتخاب رابط و پورت مناسب برای کاربران کمی دشوار باشد. این امر به این دلیل است که دستگاه‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از رابط‌های ویدئویی مختلفی استفاده می‌کنند. ولی تفاوت بین این رابط‌ها چیست و ما به کدام یک از آن‌ها نیاز داریم؟

عکس کابل HDMI

کابل HDMI

HDMI مخفف کلمه High-Definition Multimedia Interface به معنی رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا است و اولین بار در سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد. از کابل‌های HDMI برای اتصال تلویزیون و مانیتور به پلیرهای معمولی و بلوری، کنسول‌های بازی، گیرنده دیجیتال، دوربین، ساندبار،...

مشخصات فنی HDMI

انتقال محتویات با کیفیت بالا
سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها ویژگی مفید HDMI نیست. از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی می کند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت فراهم می کند.
قابلیت اتصال به اینترنت
پهنای باند: 10.2 Gbit/s (340 MHz)
فرمت های سیگنال صوتی: LPCM, Dolby Digital, DTS, DVD-Audio, Super Audio CD, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, MPCM, DSD, DST
فرمت های سیگنال های ویدیویی: 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i, 1080p, 1440p, 1600p, 2160p, etc.

انواع رابط HDMI

HDMI 1/1.1/1.2/1.2a/1.3/1.4/2.0/2.0 B/2.1

از انواع و ورژن های مختلف کابل اچ دی ام آی هست که در طی سال های مختلف از سال 2002 الی 2010 به بازار ارائه شدند که از لحاظ سرعت و فرکانس و توانایی های آنها

انواع کانکتور

نوع A  استاندارد:

این کانکتور اورجینال است که تحت عنوان ورژن 1.0 عرضه شد. این کانکتور 19 پین داره و هر دو سیگنال ویدیویی و صوتی را منتقل می کند. پهنای باند آن قابلیت حمل SDTV ،EDTV و HDTV را دارد. ابعاد سر نر کانکتور نوع A برابر 13.9 mm × 4.45 mm و سر مادگی آن برابر 14 mm × 4.55 mm است. این کانکتور با تک لینک DVI-D نیز سازگار است.

نوع B  استاندارد:

ابعاد این کانکتور 21.2 mm × 4.45 است. پین های این کانکتور نسبت به نوع اول افزایش یافته و این کانکتور دارای 29 پینه و تا بحال در هیچ محصولی به کار گرفته نشده است. این محصول برای وضوح بالای نمایشگر ها از قبیل (WQUXGA 3,840×2,400) در نظر گرفته شده است. این کانکتور با لینک دوگانه DVI-D سازگار است.

نوع C مینی:

این کانکتور در ورژن 1.3 HDMI توسعه داده شده و کاربرد آن برای تجهیزات قابل حمله و کوچک تر از پلاگین نوع A است. اندازه آن 10.42 mm × 2.42 mm بوده و 19 پین دارد. بنابراین کانکتور نوع C می تواند به کمک کابل تبدیل A به c به کانکتور A متصل شود.

نوع D میکرو:

جدیدترین عضو از خانواده کانکتور های HDMI میکرو نام دارد که در ورژن 1.4 عرضه شده است. میکرو قابلیت اتصال ویدیویی HD را برای تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی کوچک تر فراهم می کند. پهنای این کانکتور 6.4 mm است و عرض رابط اصلی آن 1.3 است.

نوع E یا Automotive:

کانکتور نوع E در واقع کانکتور مورد استفاده در صنعت خودرو است. سیستم اتصال خودرو ها یک زبانه قفل دارد که کابل را از ارتعاشات و پوسته آن را از رطوبت و گرد و خاک محافظت می کند.

انواع کانکتور

کابل DVI

رابط بصری دیجیتال (DVI) یک رابط نمایش ویدیویی است که برای انتقال ویدئوهای دیجیتال غیر فشرده طراحی شده است و می توان آن را برای پشتیبانی از حالت های مختلف مانند DVI-A (فقط آنالوگ)، DVI-D (فقط دیجیتال) یا DVI-I (دیجیتال و آنالوگ) پیکربندی کرد. DVIعمدتاً با رایانه ها مرتبط است، اما گاهی اوقات در سایر لوازم الکترونیکی مصرفی مانند دستگاه های تلویزیون و پخش کننده های DVD استفاده می شود.

انواع کانکتور

 ویژگی­ های کابل DVI


  • DVI از رمزگذاری HDCP پشتیبانی نمی­کند. همچنین پورت کابل DVI بر روی اکثر لپ تاپ­ها وجود ندارد.

  • عدم پشتیبانی از سیگنال ­های صوتی به همین دلیل نمی­توان از آن برای اتصال به تلویزیون HD استفاده کرد، اما این نوع کابل برای مانیتورهایی که بلندگو ندارند، کاربردی است.
  • DVI شامل تک کاناله و دو کاناله هستند. کابل­هایی که از 24 پین تشکیل شده­اند؛ جزء کابل­های دو کاناله به شمار می­روند.

کابل VGA

VGA یا Video Graphics Array به معنای "آرائه‌های گرافیکی ویدئو" و یکی از قدیمی ترین استانداردهای اتصال موجود در بازار امروز است. اولین بار در سال 1987 توسط IBM ایجاد شد. معمولاً برای کارت های ویدئویی، ما نیتورهای کامپیوتر، تلویزیون و لپ تاپ استفاده می شد.

تفاوت کابل HDMI و VGA

صدا:

یک تفاوت قابل توجه بین این دو این است که HDMI از صدای 32 کانال پشتیبانی می کند

سازگاری:

طبیعتاً بزرگترین سؤال هنگام خرید کابل سازگاری است. هیچ کس دوست ندارد یک مانیتور فانتزی بخرد و یاد بگیرد که سخت افزارش پورت مناسبی برای اتصال آن ندارد. این به ورودی‌های فناوری موجود شما بستگی دارد.

 کیفیت:

آخرین نسخه HDMI (2.1) می تواند حداکثر سرعت داده 42.6 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. این بدان معناست که می ‌تواند از برخی ترکیب‌ های واقعاً چشمگیر رزولوشن و نرخ تازه ‌سازی پشتیبانی کند

 ابعاد:

HDMI و DVI به لطف ردپای متضاد شان به سادگی قابل تشخیص هستند. برخلاف شکل ‌های بی‌ شمار کابل‌ های USB، که اغلب به ‌طور فریبنده‌ ای شبیه به هم هستند، درگاه‌ های HDMI و DVI به‌ طور چشمگیری متفاوت به نظر می ‌رسند.

 قیمت:

صرف نظر از اینکه به کابل HDMI یا DVI نیاز دارید، هیچ کدام به احتمال زیاد شما را به عقب بر نمی دارند. به عنوان مثال، می توانید یک کابل HDMI را در سایت لندیکا بسته به طول کابل از 50 تا 90 تومان و کابل DVI را با قیمت 85 تا 120 تومان انتخاب کنید.

تفاوت کابل DVI با کابل VGA

DVI یک نوع اتصال بسیار جدیدتر است که سیگنال های دیجیتال را منتقل می کند در حالی که VGA قدیمی تر است و سیگنال های آنالوگ را منتقل می کند.
علاوه بر این، VGA حداکثر وضوح 640 x 480 با نرخ تجدید 60 هرتز را ارائه می دهد در حالی که یک کانکتور DVI می تواند رزولوشن تا 1920 x 1200 پیکسل را برای فرمت تک لینک یا وضوح 2560 x 1600 برای فرمت پیوند دوگانه داشته باشد.
کانکتورها و پورت های VGA همیشه آبی رنگ هستند در حالی که کانکتورهای DVI همیشه سفید هستند.
یک کابل DVI می تواند بدون خاموش کردن کامپیوتر وصل و پخش شود در حالی که کابل های VGA را نمی توان بدون خاموش کردن و راه اندازی مجدد کامپیوتر وصل کرد.
نه کابل های VGA و نه DVI قابلیت صوتی ندارند. در صورت نیاز برای انتقال سیگنال های صوتی، باید از یک کابل صوتی جداگانه استفاده کنید.
کابل های DVI مختلف انواع مختلفی از انتقال سیگنال را ارائه می دهند. DVI-A از رابط آنالوگ، DVI-D از رابط دیجیتال و DVI-I از هر دو دیجیتال و آنالوگ پشتیبانی می کند.