سونی یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های بزرگ سنسورهای دوربین در جهان می‌باشد. جدیدترین فناوری این غول بزرگ تکنولوژی، فناوری حسگر تصاویر CMOS لایه‌ای می‌باشد که می‌تواند یک نوآوری بسیار خوب در حوزه عکاسی دیجیتال به‌خصوص عکاسی و فیلمبرداری با گوشی هوشمند باشد.




انقلابی در ساخت سنسور دوربین‌های جدید سونی؛ نویز کمتر و دامنه دینامیکی گسترده

کمپانی سونی را می‌توان از برترین تولیدکنندگان سنسور دوربین به‌ویژه دوربین گوشی‌های هوشمند دانست. بسیاری از برندهای تلفن همراه هوشمند از سنسورهای ساخت این برند ژاپنی استفاده می‌کنند.

انقلابی در ساخت سنسور دوربین‌های جدید سونی

به تازگی کمپانی SONY فناوری جدیدی را در این زمینه معرفی کرده است که می‌تواند کیفیت تصاویر ثبت شده را بسیار ارتقاء دهد.

با ما همراه باشید تا به بررسی این نوآوری بپردازیم.

SONY از تولیدکنندگان برتر و پیشرو سنسور دوربین در جهان است و درکنار شرکت‌هایی مانند سامسونگ و OmniVision بیشترین تولید این سنسور را در دست دارد. کمپانی سونی از این فناوری با نام حسگر تصویر CMOS لایه‌ای با ترانزیستور 2 لایه یاد می‌کند.

معمولا حسگرهایی که در دیگر دوربین‌ها در حال استفاده هستند، دارای فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی حسگر تصویر CMOS می‌باشند که در یک لایه قرار گرفته است. اما تکنولوژی جدید سونی، فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی را در لایه‌های جداگانه قرار داده است. آنچه که این فتودیودهای نیمه رسانا انجام می‌دهند، تصویر را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند؛ سپس تراشه تصویر CMOS مصرف انرژی را کاهش داده و سرعت ثبت و پردازش تصویر را افزایش می‌دهد.

کمپانی SONY برای معرفی فناوری جدید خود و درک بهتر آن تصویر زیر را منتشر کرده است:

انقلابی در ساخت سنسور دوربین‌های جدید سونی

سونی اذعان دارد که این فناوری می‌تواند با افزایش دوبرابری سیگنال اشباع سنسور، دامنه دینامیکی وسیع‌تری را ایجاد کند و با انتقال ترانزیستورهای پیکسلی به لایه‌ای دیگر، فضای بیشتری را برای افزایش اندازه ترانزیستورها (که آمپ نامیده می‌شود) مهیا سازد. با افزایش اندازه ترانزیستورها، نویز حاصل در عکاسی کم‌نور بطور قابل توجهی کم خواهد شد. 

کمپانی سونی در این مورد عنوان کرده است که: 

"فناوری حسگر تصاویر CMOS لایه‌ای به پیکسل‌های سنسور اجازه می‌دهد عملکرد خود را حتی در ابعاد کوچک‌تر هم حفظ کرده یا بهبود ببخشد."

انقلابی در ساخت سنسور دوربین‌های جدید سونی

سونی خود باور دارد که فناوری‌اش می‌تواند انقلابی در دستیابی به وضوح بیشتر در دوربین گوشی‌هایی با پیکسل‌های کوچکتر باشد.

اگر کمپانی سونی بخواهد از دوربین‌های 108 یا 200 مگاپیکسلی مانند پرچمداران سامسونگ استفاده کند، می‌تواند از این فناوری بهره زیادی ببرد.

اگرچه کمپانی سونی برای عرضه فناوری جدید خود زمان‌بندی خاصی مشخص نکرده اما برای دوستداران عکاسی و تصویربرداری به‌ویژه کسانی که از دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند این خبر جذاب خواهد بود.

انقلابی در ساخت سنسور دوربین‌های جدید سونی