ما در این مقاله قصد داریم یکی از ابزارهای گوش دادن به موسیقی را بررسی کنیم. بله منظور ما بررسی هدفون، هندزفری، هدست و... است. وسیله‌ای که اکثر اوقات برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید قدرت موسیقی و صدای باشکوه یک آهنگ زیبا را به درستی بشنوید، با ما همراه شوید تا با مقایسه و گپ و گفت در مورد آن، شما را برای خرید یک هدفون یا هدست خوب راهنمایی کنیم...




صدا، موسیقی، زندگی... بهانه‌ای برای شناخت یک هدفون خوب!

هنر از زندگی روزمره بر می‌آید، پس باید به نیازهای انسانی زندگی پاسخ دهد.
گاهی اوقات هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه شنیدن یک آهنگ حال دلمان را خوب کند. یکی از ویژگی‌های خوب موسیقی این است که می‌تواند منشأ لذت و آرامش خاطر باشد. اگر از شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان شاد شده‌اید و یا پس از شنیدن یک آهنگ غمگین با آن بغض کرده‌اید، حتما قدرت تاثیرگذاری موسیقی را بر روی روحیه و حتی ایجاد انگیزه در انسان درک می‌کنید.

Headphone in life

اشتباه نکنید! این مطلب در مورد فواید و اثرات موسیقی نیست. ما در این مقاله قصد داریم یکی از ابزارهای گوش دادن به موسیقی را بررسی کنیم. بله منظور ما بررسی هدفون، هندزفری، هدست و... است. وسیله‌ای که اکثر اوقات برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید قدرت موسیقی و صدای باشکوه یک آهنگ زیبا را به درستی بشنوید، با ما همراه شوید تا با مقایسه و گپ و گفت در مورد آن، شما را برای خرید یک هدفون یا هدست خوب راهنمایی کنیم...
اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید این است که هدفون خوب، تعریف ثابت و مشخصی ندارد. شما می‌توانید یک هدفون عالی را در طرح‌ها و مدل‌های متفاوت پیدا کنید.
اولین گام برای انتخاب یک هدفون خوب، شناخت نیاز خودتان از خرید یک هدفون است. یعنی آن‌را برای چه چیزی و در کجا استفاده می‌کنید؟ از هدفون بیشتر در خودرویتان استفاده می‌کنید یا هنگامی که پشت سیستم هستید؟ هر کدام از این سوالات باعث می‌شود در موقع خرید هدفون یا هدست، شکل و فرم ظاهری آن تغییر کند.
ممکن است موارد استفاده از هدفون، شما را به انتخاب هدفون بی‌سیم یا سیم‌دار و یا مدل‌های دیگر متمایل کند. پس بدون معطلی به سراغ شناخت انواع اشکال و فرم‌های هدفون‌ها می‌رویم، تا بررسی‌مان را شروع کنیم.

Sony Headphone

هدفون‌ها ابعاد، فرم و اشکال مختلفی دارند که معمولا هدف ساخت آن را مشخص ‌می‌کند. این اشکال و فرم‌ها از هندزفری‌های کوچک که درون گوش جای می‌گیرند تا هدفون‌های بزرگ استودیویی که روی سر قرار می‌گیرند متفاوت است.
همانطور که گفتیم، اولین و مهم‌ترین موضوع برای انتخاب یک هدفون خوب به نیاز شما از هدفون باز می‌گردد. بدین جهت، ادامه مقاله را با بررسی انواع هدفون از نظر شکل، فرم و طراحی ادامه می‌دهیم.

All Headphone

هدفون‌های روی گوشی (On-Ear)

از مشخصه‌های این نوع هدفون می‌توان به کاپ‌های متوسط و پدهایی که بر روی گوش قرار می‌گیرند اشاره کرد.
این نوع هدفون‌ها بیشترین کاربرد و متفاوت‌ترین مدل‌ها را شامل می‌شوند و انواع و اقسام آن‌ها در بازار موجود است. هدبند این نوع هدفون، دارای انواع گوناگونی است که برای ورزش، بازی، گوش دادن به موسیقی و استفاده روزمره به‌کار می‌رود؛ مانند هدفون‌های دور گردنی که کاپ‌های آن روی گوش قرار میگیرند و هدبند آن در پشت گردن و سر، جای می‌گیرد.
این نوع هدفون از نظر سایز، بزرگتر از هدفون‌های درون گوشی (In-Ear) و کوچکتر از هدفون‌های اطراف گوشی (Over-Ear) می‌باشد.

هدفون‌های روی گوشی (On-Ear)

مزایا

-قابلیت حمل آسان. هدفون‌های درون گوشی و روی گوشی ( On-Ear and In-Ear )، قابلیت حمل آسانی دارند و به راحتی قابل استفاده هستد.
-وجود مدل‌های گوناگون که باعث می‌شود هرنوع کاربرد و سلیقه‌ای را پوشش دهد.

معایب

- نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، شنیده شدن صدای هدفون توسط اطرافیان در محیط‌های خلوت‌تر است.
-به دلیل وجود مدل‌های بی‌کیفیت و فیک در بازار، بایدهنگام خرید دقت بیشتری به خرج دهید.
-پد‌های این مدل هدفون فقط روی گوش شما را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند از ورود صدای محیط موقع استفاده از آن جلوگیری نماید.

هدفون‌های درون گوشی (In-Ear)

این مدل هدفون‌ها را اکثر ما استفاده کرده‌ایم و به طور معمول با هر تلفن همراهی که خریده‌ایم یکی از آن‌ها را به ما ارائه کرده‌اند. البته هدفون‌هایی که با تلفن همراه ارائه می‌شوند دارای کیفیت نسبتا خوبی هستند، خصوصا اگر از برند‌های معتبر باشد.
ورژن جدیدتری از این‌ هدفون‌های درون گوشی وجود دارد که سری آن درون مجرای گوش را پر می‌کند. این‌هدفون‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
برخی از این هدفون‌ها برای ورزش کردن بسیار مناسب هستند. طراحی آن‌ها هم به شکلی است که علاوه بر پر کردن مجرای گوش ، قسمتی از آن پشت گوش قرار می‌گیرد و مانع از سر خوردن و جابه‌جایی هنگام فعالیت می‌شود. یکی از نکاتی که باید در انتخاب این نوع هدفون‌ها رعایت کنید، وجود انواع و اقسام مدل‌های بی‌کیفیت فیک و تقلبی است. پس سعی کنید که هنگام خرید، از فروشگاه معتبر خرید کنید و حتی‌الامکان از برندهای خوب استفاده کنید. در پایان بهتر است به مشخصاتی که بر روی جعبه یا بسته بندی درج شده است دقت کنید تا از چند و چون هدفونی که قصد خرید آن را دارید با خبر شوید.
این مشخصات در ادامه مقاله بررسی خواهد شد.

هدفون‌های درون گوشی (In-Ear)

مزایا

- در انواع مدل‌هایی که در درون مجرای گوش قرار می‌گیرد، صدای بیرون به سختی می‌تواند به گوش شما برسد و تقریبا چیزی از نویز بیرون شنیده نخواهد شد. این مدل از هدفونها برای استفاده در فضای عمومی، وسائط حمل و نقل و حتی پرواز گزینه مناسبی است.
- نکته‌ای که کمتر کسی به آن دقت می‌کند این است که اگر خراب شدن موهایتان آزارتان می‌دهد و یا از عینک استفاده می‌کنید، این نوع هدفون گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

معایب

- خارج شدن هدفون از گوش و آزار دیدن آن به دلیل استفاده از هدفون‌های روی گوشی، مشکلاتی است که این نوع هدفون، چه به دلیل بزرگ بودن سری هدفون و چه به دلیل کوچکی آن برای شما پیش می‌آورد. خیلی کم پیش می‌آید که این نوع هدفون‌ها دقیقا به اندازه گوش شما باشد. البته برای برون رفت از این مشکل، استفاده از ورژن دیگر این هدفون ها که به هدفون‌های درون گوشی معروف است پیشنهاد می‌شود. معمولا با این نوع هدفون چند سری با سایز مختلف ارائه می‌گردد که می‌توانید سایز سری هدفون را به دلخواه تنظیم کنید.
- این هدفون‌ها در قالب اوقات کیفیت پایین‌تری نسبت به هدفون‌هایی که روی سر قرار می‌گیرند دارند.
- مدل‌هایی که در درون مجرای گوش قرار می‌گیرند (In-Ear)، در صورت صدای باس یا بم بالا، ممکن است به شنوایی‌تان آسیب برساند.
- برخی از کاربران این هدفون‌ها از داغ شدن گوششان هنگام استفاده شکایت دارند.
* البته به دلیل حجم کم، جابه‌جایی آسان و کیفیت خوب مدل‌های درون گوشی (In-Ear)، پیشنهاد می‌کنیم یکی از آن‌هارا تهیه کنید و با خود به‌همراه داشته باشید تا از لذت گوش دادن به یک موسیقی خوب بی‌بهره نمانید. حتی اگر از مدل‌های دیگر هدفون استفاده می‌کنید، بازهم این مدل هدفون‌ها استفاده زیادی برای شما دارند.

هدفون‌های اطراف گوشی (Over-Ear)

بهترین و با کیفیت‌ترین نوع هدفون برای استفاده روزمره، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و... 
این هدفون‌ها به دلیل وجود سایز بزرگتر و استفاده از بلندگوهای استاندارد، بهترین گزینه برای استفاده طولانی مدت است. چرا که دیگر درون گوش قرار نمی‌گیرند و شما را خسته نمی‌کنند. همینطور به لحاظ بهداشتی نیز یهتر هستند، چرا که آلودگی را به درون گوش یا مجرای داخلی آن هدایت نمی‌کنند.
این نوع از هدفون‌ها دارای طراحی‌های متفاوتی هستند، بهترین مدل‌ها در کیفیت، هدفون‌های استودیویی هستند که اکثر فرکانس‌ها را پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید مطمئن باشید که هیچ صدایی را از دست نخواهید داد.
اگر قصد خرید این نوع هدفون را دارید، برای استفاده روزمره و طولانی مدت سعی کنید از هدفون‌هایی با طراحی ارگونومیک و پدهای بزرگتر استفاده کنید. چرا که ممکن است استفاده طولانی شما را خسته کند. همانطور که گفته شد، پدهایی که بتوانند بیش از 95% گوش شما را پوشش دهند، انتخاب خوبی هستند و نباید از این نکته غافل شد.

هدفون‌های اطراف گوشی (Over-Ear)

مزایا

- این هدفون‌ها در صورتی که به درستی روی سر شما قرار بگیرد، راحت‌ترین نوع هدفون است.
- برخی مدل‌های این نوع هدفون دارای فریم تاشو هستند که برای جابه‌جایی و استفاده در مکان‌های مختلف گزینه مناسبی می‌باشند.
- در این نوع هدفون‌ها به دلیل باز بودن پشت و اطراف هدفون، امکان شنیدن صدای محیط را هم دارید؛ اگر در محیط کار مجبور به استفاده از هدفون هستید، این مدل گزینه خوبی است.
- این مدل‌ها بر خلاف هدفون‌های روی گوشی (On-Ear) و درون گوشی (In-Ear) آسیب کمتری به گوش شما می‌رساند و همانطور که گفته شد برای استفاده طولانی مدت بهترین گزینه است.

معایب

- این هدفون‌ها در صورت مجهز نبودن به تکنولوژی نویزگیر، گزینه مناسبی برای استفاده در مکان‌های شلوغ یا هواپیما نیستند. 
* در هنگام خرید هر نوع هدفونی به مشخصات ارائه شده توسط سازنده توجه کنید و حتما هنگام انتخاب هدفون آن را روی سرتان امتحان کنید تا سایز آن کوچک یا بزرگتر از سر شما نباشد.

هدفون‌های وایرلس یا بی‌سیم (Wireless Headphone)

مدل‌های بی‌سیم هدفون نیز در انواع درون گوشی (In-Ear)، روی گوشی (On-Ear) و همینطور اطراف گوشی (Over-Ear) موجود هستند.
در میان هدفون‌های بی‌سیم درون گوشی و روی گوشی، معروفترین و با کیفیت‌ترین هدفون‌ موجود، ایرپاد پرو کمپانی اپل است که با داشتن جعبه شارژ، سایز و طراحی عالی، کیفیت صدای بی‌نظیر و عمر طولانی باتری در حال کار، از بی رقیب‌ترین هدفون‌های بازار است.
امروزه اکثر تولیدکنندگان هدفون، خصوصا هدفون‌هایی که اطراف سر (Over-Ear) قرار می‌گیرند، مدل‌های وایرلس آن را نیز تولید می‌کنند. این مدل‌ها تمامی مزایای هدفون‌های باسیم را دارا هستند و حتی در کیفیت صدا به دلیل نوع قابلیت اتصال، کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌کنند.
نکته‌ای که هنگام خرید این نوع هدفون‌ها باید رعایت کنید، توجه به مدل و برند هدفون است. همانطور که قبل‌تر هم گفتیم انواع و اقسام هدفون‌های بی‌سیم فیک و بی‌کیفیت در بازار موجود است. ضمن این‌که توجه به مشخصاتی مانند ورژن بلوتوث، نوع باتری و عمر واقعی آن در حالت کار در انتخاب هدفون بهتر به شما کمک خواهدکرد.

هدفون‌های وایرلس یا بی‌سیم (Wireless Headphone)

به عنوان مثال ورژن‌های بالاتر بلوتوث مانند نسخه 4.2 و 5 مصرف باتری کمتری نسبت به ورژن‌های قدیمی‌تر دارد و از اتصال پایدارتر و مشکلات کمتری بهره می‌برد. ضمن اینکه با وجود بلوتوث نسخه 5 شما می‌توانید بیش از 10 متر از منبع اتصال فاصله بگیرید.
هر وسیله‌ای در کنار تمامی مزایایی که دارد، یک سری از عیوب را هم داراست. هدفون‌های وایرلس با اینکه استفاده و کاربرد آن را بسیار راحت کرده‌است، اما عیوبی نیز دارد. اولین محدودیتی که با آن روبرو هستید، عمر باتری هدفون وایرلس است که با توجه به مشخصات هدفون شما از چند ساعت تا چند روز یک‌بار نیاز به شارژ مجدد آن دارید.

هدفون‌های وایرلس یا بی‌سیم (Wireless Headphone)
هدفون‌های وایرلس یا بی‌سیم (Wireless Headphone)

نکته دیگری که در برخی از هدفون‌ها به عنوان مزیت و در برخی به عنوان یک عیب تلقی می‌شود، کیفیت صدای خروجی است. هنگامی که هدفون شما به منبع اتصال (به طور مثال تلفن همراه هوشمند) متصل می‌شود، منبع اتصال با فشرده سازی صدا و انتقال آن به دستگاه مورد نظر، باعث پخش آن می‌شود. در بعضی از مدل‌ها، این فشرده سازی بر روی بستری که با آن به دستگاه مورد نظر متصل می‌شود، باعث حذف کردن برخی از فرکانس‌ها می‌شود که در نتیجه باعث پایین آمدن کیفیت صدای پخش شده می‌شود.
برخی مدل‌های دیگر هم وجود دارند که با استفاده از درایور یا سخت افزار مناسب و بهره‌گیری از مشخصات به‌روزتر، این فشرده سازی را خیلی کامل‌تر انجام می‌دهند که در نتیجه، کیفیت صدای عالی، حتی بهتر از اتصال با سیم را ارائه می‌کند.

* اگر بخواهیم مدل مشابه یک هدفون بی‌سیم و باسیم را مقایسه کنیم، شک نکنید که هدفون بی‌سیم پیروز این ماجراست.
حمل، جابه‌جایی و استفاده آسان از هدفون، عمر بیشتر هدفون‌های بی‌سیم مانند آسیب ندیدن سیم‌ها و نداشتن قطعی‌های پی در پی به دلیل عدم وجود سیم اتصال، همچنین طراحی بهتر و دقیق‌تر به علت نبود سیم و خیلی از مزایای دیگر...
* نکته دیگر این‌که، اگر قصد خرید یک هدفون را دارید، برای مدل‌های بی‌سیم باید تا چند برابر یک هدفون بی‌سیم معمولی پرداخت کنید، که این موضوع باعث محدود تر شدن دایره انتخاب شما می‌شود.

هدفون‌های حرفه‌ای و استودیویی (Professional and Studios)

هدفون‌های حرفه‌ای یا استودیویی عمدتا به صورت اطراف گوشی (Over-Ear) تولید می‌شوند. شکل طراحی این هدفون‌ها تقریبا مشابه هدفون‌های روی گوشی معمولی است، با این تفاوت که دارای پد‌های بزرگتر می‌باشند که تمام گوش را پوشانده و موجب می‌شود کمترین صدای مزاحم و نویز محیط به گوش برسد. قسمت پشت هدفون هم بسته می‌باشد تا به این طریق صاف‌ترین صدای خروجی به مخاطب عرضه شود.

هدفون‌های وایرلس یا بی‌سیم (Wireless Headphone)

مزایا

- این نوع از هدفون‌ها به دلیل موارد استفاده آن، دارای کیفیت ساخت عالی و بهترین خروجی فرکانس در بالاترین سطح صدایی است.
- نوع طراحی این هدفون‌ها و افکت‌های تولیدی توسط آن، باعث شده است تا بیشترین دامنه فرکانسی ممکن با کمترین میزان نویز را داشته باشد.
- اگر به صورت حرفه‌ای به موسیقی می‌پردازید، یا اگر دوست دارید هدفونی داشته باشید که دقت صدای بی‌نظیری داشته باشد، این مدل هدفون‌ها بهترین گزینه می‌باشند.
- عموم مدل‌های این نوع هدفون‌ها به صورت همزمان از حالت بی‌سیم و باسیم پشتیبانی می‌کند.
- این هدفون‌ها معمولا قابلیت تعویض پدها را دارا هستند و می‌توان صدای خروجی آن را کنترل کرد.

معایب

- به دلیل نوع کارکرد و کاربری، این هدفون‌ها سایز بزرگی دارند و نمی‌توان از آن در فضاهای عمومی و پیاده‌روی استفاده کرد.
- هدفون‌های استودیویی ویژگی‌های بسیار زیادی را دارا هستند که باعث می‌شود قیمت بالایی نیز داشته باشند.
* اگر قصد دارید هدفونی خریداری کنید که با داشتن قابلیت‌های مناسب، از قیمت و طراحی مناسبی هم برخوردار باشد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ هدفون‌های حرفه‌ای اطراف گوشی (Over-Ear) بروید، چرا که هدفون‌های استودیویی برای استفاده در فضاهای دیگر با محدودیت روبرو هستند.

هدفون‌های دارای پورت Lightning (iOS) و USB-C (Android and Other)

با پیشرفت و ارتقاء لوازم دیجیتال، نحوه اتصال این دستگاه‌ها نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرند تا بتوانند با سرعت و ویژگی‌های بیشتری ارتباط برقرار کنند. امروزه با پیشرفت تلفن‌های همراه، نیاز انسان به دیگر لوازم دیجیتال کمتر شده است و همه در یک جعبه کوچک جادویی به نام تلفن همراه هوشمند قرار گرفته‌اند. این باعث شده‌است که دیگر گجت‌ها و لوازم جانبی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و این ارتباط نیازمند به یک درگاه اتصال با قابلیت‌های فراوان است که از هر دستگاهی پشتیبانی کند.

هدفون‌های دارای پورت Lightning (iOS) و USB-C (Android and Other)
هدفون‌های دارای پورت Lightning (iOS) و USB-C (Android and Other)

در دستگاه‌های هوشمند نسل جدید این وظیفه بر عهده پورت‌های Lightning برای دستگاه‌های هوشمند کمپانی اپل و پورت USB-C برای دیگر دستگاه‌های هوشمند به‌خصوص اندرویدی‌هاست. استفاده از این پورت‌ها باعث شده است که اتصال بین 2دستگاه بهتر و با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد و قابلیت‌های جدید دیگری نیز به آن اضافه شود.
هدفون‌های نسل جدید نیز از این پورت‌ها پشتیبانی می‌کنند و آرام آرام، پورت ورودی صدای معروف و قدیمی Jack 3.5mm، که دیر زمانی است برای اتصال هدفون‌ها به گوشی و لوازم دیجیتال دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته، جای خود را به این پورت‌ها داده است.

اولین مزیتی که تغییر این نوع اتصال موجب شده است، دیجیتالی شدن ارتباط صوتی هدفون با دستگاهی است که منبع تولید صداست، مانند گوشی‌های هوشمند. تمامی دستگاه‌هایی که از این اتصال پشتیبانی می‌کنند هم از دیجیتالی شدن ارتباط صوتی هدفون با آن دستگاه بهره می‌برند.
استفاده از ارتباط مستقیم دیجیتالی مزایای دیگری هم به دنبال دارد؛ اولین تغییری که شما به راحتی لمس می‌کنید، شفاف‌ترین حالت ممکن برای پخش صدا، با کمترین تغییر در سورس پخش است.
انرژی مورد نیاز هدفون نیز از طریق همین پورت تامین می‌شود که میزان بسیار کمی از شارژ باتری موبایلتان را مصرف خواهد کرد.

این مدل هدفون‌ها، از اکثر ویژگی هدفون‌های دیگر بهره‌مندند و تنها چند عیب کوچک دارند. اولین مشکل آن، تازگی ورود این هدفون‌هاست که موجب می شود قیمت گران‌تری داشته باشند. مشکل بعدی هم مربوط به استفاده آن در دستگاه‌های آنالوگ است، یعنی اگر بخواهید بر روی گوشی‌ها و لوازم دیجیتال قدیمی‌تر از این هدفون استفاده کنید، مجبور به استفاده از یک مبدل مازاد هستید.

هدفون‌های دارای پورت Lightning (iOS) و USB-C (Android and Other)
بخش اول مقاله "صدا، موسیقی، زندگی... بهانه‌ای برای شناخت یک هدفون خوب!" به پایان رسید. امیدواریم تا به اینجا از مطالعه این مقاله لذت برده باشید...
در بخش دوم مقاله، به سراغ بررسی ویژگی های فنی هدفون ها می رویم تا از کم و کیف این مشخصات باخبر شویم.
برای رفتن به بخش دوم مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید: