برای خرید دریل بایستی، نیاز خود از خرید دریل را بشناسید. قطعا دریلی که از آن برای مصارف روزانه مانند نصب پرده، لوستر و انواع سوراخ‌کاری ساده استفاده می‌کنید با دریلی که از آن برای تعمیرات، سوراخ‌کاری و دیگر مصارف بر روی سنگ، آجر و بتن استفاده می‌کنید، متفاوت است.




راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

انسان از گذشته‌ای بسیار دور از ابزار بهره می‌برد و برای غلبه بر سختی‌ها و چالش‌ها از آن استفاده میکرد. دریل، این وسیله سوراخکاری نیز سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و از ابزارآلاتی است که دائما دچار ارتقاء شده است.
دریل ابزاری است دستی یا الکتریکی، که برای سوراخ کردن هر چیزی از آن استفاده می‌شود. البته برای مصالح مقاوم بهتر است از دریلی استفاده کنید که دارای قدرت بیشتری است. همچنین مته‌های مختلفی برای مصالح و اشیای مختلف به‌کار می‌رود.
امروزه با پیشرفت ابزار‌آلات، از دریل تنها انتظار سوراخکاری نمی‌توان داشت بلکه با اضافه کردن قطعات دیگر، امکاناتی نظیر ساییدن، گردبر، عمودبر و... را هم می‌توان به دریل اضافه کرد.
با درنظر گرفتن مطالب ذکر شده، بهتر است دریل را این‌گونه معرفی کنیم:
از مهم‌ترین وضروری‌ترین ابزارهایی که برای سوراخ‌کاری، بازوبست پیچ، تراشیدن و حتی تخریب سطوح استفاده می‌شود، دریل می‌باشد. از دریل می‌توان بر روی سطوح مختلفی نظیر پلاستیک، چوب، سنگ، سرامیک، بتن و... بهره‌برد. با ارتقاء تکنولوژی ساخت دریل می‌توان انتظار مصارف بیشتری از دریل داشت.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

انواع دریل‌ها

برای خرید دریل بایستی، نیاز خود از خرید دریل را بشناسید. قطعا دریلی که از آن برای مصارف روزانه مانند نصب پرده، لوستر و انواع سوراخ‌کاری ساده استفاده می‌کنید با دریلی که از آن برای تعمیرات، سوراخ‌کاری و دیگر مصارف بر روی سنگ، آجر و بتن استفاده می‌کنید، متفاوت است.

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشت، اندازه، وزن و زمان استفاده از دریل است. اگر شما بر روی ارتفاع کار می‌کنید یا مدت زمان زیادی از دریل استفاده می‌کنید، باید حتی‌الامکان از دریلی استفاده کنید که هم وزن سبک داشته باشد و هم به راحتی قابل جابه‌جایی باشد. برای این مصارف بهترین دریلی که پیشنهاد می‌شود، انواع دریل شارژی است.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها
راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

اگر وسعت دایره کاری شما بزرگ است و موارد استفاده شما از دریل زیاد است، می‌توانید از دریل‌هایی استفاده کنید که چندکاره هستند. به هر جهت موارد استفاده از دریل بسیار است و همانطور که گفتیم برای خرید دریلی که با نیاز شما همسان باشد و بتوانید از آن بیشترین بهره را ببرید اولین گام شناخت نیاز خود از خرید دریل است.
دریل‌ها در انواع دستی، برقی، شارژی و بادی وجود دارند. نوع ستونی دریل‌هم وجود دارد که در مصارف صنعتی کاربرد دارد.
در ادامه با انواع دریل آشنا خواهید شد که به انتخاب بهتر دریل مورد نظرتان بسیار کمک خواهد کرد.

دریل برقی

مهم‌ترین ویژگی که دریل‌های برقی دارند، کارکرد خوب آن‌ها برای مصارف طولانی مدت است. شما با استفاده از دریل‌های برقی می‌توانید مدت زمان طولانی را بدون نیاز به شارژ مجدد دریل یا تعویض باتری به سوراخ‌کاری بپردازید. به هنگام استفاده از دریل‌های برقی باید مراقب سیم آن باشید تا در وقت دریل‌کاری به جایی گیر نکند. قدرت و توان دریل‌های برقی را با وات نشان می‌دهند. هرچه دریل برقی مورد نظر از وات بالاتری برخوردار باشد، سطوح سخت‌تری را می‌تواند دریل کاری کند.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

دریل شارژی

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

بر خلاف دریل‌های برقی که همیشه رشته سیم برق به دنبالتان است، این دریل نیازی به اتصال مداوم به منبع برق را نداشته و بدون محدودیت می‌توانید در هر ارتفاع و مکانی به دریل‌کاری بپردازید. البته ممکن است این نوع دریل به دلیل استفاده از باتری کمی وزن بیشتری داشته باشد که این مشکل هم در دریل‌های جدیدتر، به لطف استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی برطرف شده است. 

مشخصات مهم دریل های شارژی

- نوع باتری
در دریل‌های شارژی قدیمی‌تر از باتری نیکل-کادمیومی استفاده می‌شد که دارای مشکلاتی بود. این باتری دارای وزن سنگین، عمر کوتاه نسبت به باتری لیتیوم یون، زمان شارژ شدن طولانی و نیازمندی به مراقبت بیشتر بود. با ارتقاء صنعت باتری سازی و کاربردی شدن باتری‌های لیتیوم یونی، باتری دریل‌ها نیز دچار دگرگونی شدند. امروزه اکثر دریل‌ها از این نوع باتری استفاده می‌کنند که مزایایی از قبیل وزن سبک، عمر بسیار بالا، کارایی مناسب در فصول سرد و زمان کوتاه شارژ شدن را داراست.
- ولتاژ باتری
این پارامتر هر‌چه بالاتر باشد، دریل از قدرت بیشتری برخوردار است و گشتاور بیشتری در متریال مورد دریل‌کاری ایجاد می‌کند. عدد این پارامتر بر روی بدنه دریل مشخص است و با ولت بیان می‌شود، مانند: 18V
- ظرفیت باتری (آمپراژ)
این پارامتر هم رابطه مستقیم با مدت زمان کارایی باتری دریل دارد. یعنی هرچه عدد بالاتر باشد، دریل شارژی مورد بحث، زمان طولانی‌تری را با یک بار شارژ کردن دوام می‌آورد. البته این نکته را هم باید مدنظر قرار دهید که هرچه راندمان کاری دریل بیشتر باشد و دریل‌کاری در سطوح سخت‌تری انجام شود، مصرف باتری هم بیشتر می‌شود.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

دریل برقی و دریل پیچ‌گوشتی شارژی

پر استفاده ترین دریل موجود را می‌توان "دریل پیچ‌گوشتی شارژی" دانست. این دریل به دلیل وزن مناسب، ابعاد کوچک و... قادر است از پس تمامی نیاز‌های متداول شما برآید. از دریل پیچ‌گوشتی علاوه بر بازوبست پیچ‌ها یا پیچ‌گوشتی‌کاری، می‌توان برای سوراخ کاری‌های متداول ومعمول هم استفاده کرد. البته این دریل قادر است (با توجه به قدرت ولتاژ آن) برای مصارف کارگاهی و نیمه صنعتی سبک هم مورد استفاده قرار بگیرد.
اما برای دریل‌کاری در متریال‌های سخت نظیر سنگ، سرامیک و بتن بهتر است از انواع دیگر آن بهره برد. نکته‌ای که باید در اینجا به آن پرداخت مربوط به پیچ‌گوشتی کاری در دریل‌های برقی است.
معمولا در پیچ‌گوشتی کاری لازم است محدودیت خاصی وجود نداشته باشد تا با سرعت بیشتری کار انجام شود؛ محدودیتی که دریل‌های برقی دارند لزوم وجود سیم برق است که باعث پایین آمدن راندمان کاری می‌شود و در بعضی موارد هم نمی‌توان از دریل برقی برای با و بست پیچ استفاده کرد. به همین دلیل از دریل برقی عموما برای دریل‌کاری استفاده می‌شود.
با این حال اگر بخواهید از دریل برقی برای بازوبست پیچ‌ها استفاده کنید، لازم است دریل شما به 2 ویژگی مجهز باشد:
1. ویژگی گردش در دو جهت (راست‌گرد و چپ‌گرد) 2. قابلیت تنظیم سرعت
با داشتن این 2 ویژگی در دریل‌های برقی، می‌توانید از دریل خود برای استفاده در پیچ‌گوشتی کاری بهره ببرید.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

دریل چکشی و دریل پیچ‌گوشتی شارژی چکشی (Combi)

اگر به دنبال دریل شارژی هستید که علاوه بر پیچ‌گوشتی کاری از پس سوراخ‌کاری متریال‌های سخت هم برآید، پیشنهاد ما استفاده از "دریل پیچ‌گوشتی شارژی ضربه‌ای" است. با وجود داشتن این دریل به راحتی می‌توانید از پس تمامی کارهای صنعتی و کارگاهی برآیید. 
این نوع دریل، محصولی چندکاره است که از قابلیت سوراخ‌کاری ضربه‌ای هم پشتیبانی می‌کند. قابل ذکر است که برخی از دریل‌های چندکاره دارای موتور Brushless(بدون ذغال) هستند؛ موتور این نوع از دریل‌ها طوری طراحی شده‌است که سیم پیچ ندارد و جرقه‌هم نمی‌زند، در نتیجه گرمای کمتری ایجاد کرده و دوام بیشتری نسبت به انواع ذغالی دارد. سایز این نوع دریل‌ها نسبت به انواع ذغالی کوچکتر هست.
دریل‌های برقی چکشی نیز از دیرباز، در کارگاه‌ها و صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این نوع دریل به دلیل وارد کردن ضربات مداوم در حین چرخش سه‌نظام، به راحتی مته را وارد متریال‌های متراکم‌تری نظیر سنگ، سرامیک و بتن می‌کند. از این جهت موارد استفاده این دریل هم بسیار است.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

دریل بتن کن

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

دریل بتن کن برای دریل‌کاری روی بتن و سطوح سخت، همچنین تخریب ایده‌آل است. این نوع دریل نیز در دو مدل برقی و شارژی موجود می‌باشد.
نحوه کار دریل بتن کن مانند دریل چکشی، در هنگام چرخیدن سه‌نظام، ضربات پیاپی را به جسم مورد نظر وارد می‌کند و باعث می‌شود مته به راحتی درون جسم فرو رود. اما ویژگی که باعث می‌شود این نوع دریل در دسته‌ای جداگانه قرار بگیرد، وجود حالت ضربه‌ای بدون چرخش است که می‌توان با استفاده از مته های تخت  مانند مغار و قلم اقدام به تخریب کرد. از این قابلیت می‌توان برای ایجاد کانال یا شیار در دیوار بهره برد. 
ویژگی دیگری که این دریل را از دیگر دریل‌ها متمایز می‌کند، وجود قدرت زیاد آن است که سبب افزایش وزن و ابعاد دریل شده است. این نوع دریل‌ها در مصارف ساختمان سازی و کارگاهی بسیار کارآمد هستند.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

ویژگی‌هایی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد

گشتاور دریل

میزان نیروی چرخشی است که پیچ‌گوشتی به پیچ وارد می‌کند و آن‌را می‌چرخاند. این قابلیت عموما در هنگام بستن پیچ‌ها به‌کار می‌آید. در مواردی، به‌خصوص کار با چوب، نباید نیروی زیادی به پیچ وارد شود. این کار باعث می‌شود زمانی که پیچ تا انتها بسته شده است، جای پیچ گشاد و هرز شود و در بعضی موارد چوب هم بشکند.
بنابراین لازم است که میزان گشتاوری که به پیچ وارد می‌شود را تنظیم کرد. معمولا برای تنظیم گشتاور، حلقه‌ای در قسمت جلویی دریل و قبل از سه‌نظام وجود دارد که قابل تنظیم است. این حلقه دارای شماره‌هایی برای تنظیم است که در برخی دریل‌ها از 1 تا 13 و موارد پیشرفته‌تر از 1 تا 25 شماره گذاری شده است. لازم به ذکر است که گشتاور با واحد نیوتن متر بیان می‌شود.

سرعت دریل

معمولا سرعت چرخش مته در دریل به صورت آزاد و بدون درگیر شدن با هر سطح را، سرعت دریل گویند که با واحد RPM (دور بر دقیقه) نمایش داده می‌شود.
در تعدادی از انواع دریل‌ها سرعت نیز قابل تنظیم است. این کار همانند تنظیم گشتاور دریل، زمانی به کار می‌آید که قرار است روی متریال‌هایی با سختی‌ متفاوت، دریل‌کاری یا پیچ‌گوشتی کاری انجام دهیم.
معمولا از سرعت پایین برای مواد نرم‌تر و از سرعت بالاتر برای مواد سخت‌تر استفاده می‌شود.

شدت ضربه دریل

در دریل‌های چکشی یا ضربه‌ای، نیروی چکشی دریل را شدت ضربه نشان می‌دهد. شدت ضربه و عدد مقیاس آن رابطه مستقیم دارند و هرچه این عدد بالاتر باشد، شدت ضربه بیشتر است.

طراحی

مهم‌ترین قسمتی که در ارتباط با اپراتور است، بدنه دستگاه میباشد. طراحی درست و دقیق می‌تواند راحتی، کارایی و استفاده از دستگاه را برای مصرف کننده آن لذت بخش کند. مهم‌ترین قسمت در طراحی بدنه، متعلق به دسته می‌باشد. چرا که تحمل وزن و کنترل دریل با دسته امکان‌پذیر است. با وجود ویژگی‌هایی که برای طراحی دریل وجود دارد، سعی کنید دریلی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با آن کارکرده و آن‌را کنترل نمایید.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

لرزش‌گیر دریل

یکی از ویژگی‌های موثر در نتیجه دریل‌کاری و طول عمر دریل، ویژگی لرزش‌گیر می‌باشد. این‌ویژگی به‌وسیله جذب انرژی از اصطکاک و گرمای ایجاد شده، هنگام روشن بودن دریل، لرزش دریل را کاهش می‌دهد.

کلاچ دریل

از خصوصیات مفید دیگر، وجود کلاچ ایمنی در دریل چکشی است. این کلاچ به صورتی عمل می‌کند که اگر بار اضافی به ابزار وارد شود و دریل در حین چرخش به چیزی برخورد کند، کلاچ ایمنی، دریل و مته را متوقف خواهد کرد.

سه‌نظام

سه‌نظام‌ها قطعاتی هستند که مته روی آن بسته می‌شود. در واقع سه‌نظام، یک رابط بین دریل و مته می‌باشد که باعث می‌شود قدرت دریل به مته انتقال یابد.
سه‌نظام‌ها در 2نوع دستی و اتومات موجود می‌باشند. سه‌نظام‌های دستی یا آچاری، برای کارهای سنگین و صنعتی استفاده می‌شود و سه‌نظام‌های اتومات، برای مصارف سبک‌ و خصوصا پیچ‌گوشتی‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمول‌ترین ابعاد برای سه‌نظام، سایز 10mm و 13mm است. جنس سه‌نظام می‌تواند از پلاستیک، فلز و حتی نیمه فلز باشد.

راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها
راهنمای خرید و اطلاعات عمومی دریل‌ها

خط‌کش یا عمق‌سنج

گاهی اوقات لازم است که عمق دریل کاری را مشخص کرد. به طور مثال، زمانی‌که دیوار مورد نظر سست بوده و لازم است سوراخ‌هایی که ایجاد می‌کنید تا عمق معینی نفوذ کند. بدین جهت و برای ایجاد سوراخ‌هایی یک‌دست می‌توان از خط‌کش یا عمق سنج دریل بهره برد.

سخن پایانی

باوجود مدل‌ها و کارایی‌های متفاوت برای دریل‌ها، نیاز شما از خرید دریل است که تعیین کننده می‌باشد. ما سعی کردیم در این مقاله، ویژگی‌ها و خصوصیات عمومی دریل‌ها را بیان کنیم. این مقاله صرفا برای راهنمایی و اطلاع از انواع دریل‌ها بود تا شما به هنگام خرید با اطلاعات کافی خرید کنید.
بدین جهت سعی شد تا از ذکر جزییات بیش از اندازه و تخصصی جلوگیری شود. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد...