کامپیوتر یک سیستم پیشرفته است که به وسیله 2 درگاه قابل کنترل می باشد ، یکی کیبورد و دیگری ماوس. کیبورد به دلیل کلیدی بودن و دستوری عمل کردن و البته محدودیت کارایی، سرعت کار با کامپیوتر را پائین می آورد




کامپیوتر یک سیستم پیشرفته است که به وسیله 2 درگاه قابل کنترل می باشد ، یکی کیبورد و دیگری ماوس. کیبورد به دلیل کلیدی بودن و دستوری عمل کردن و البته محدودیت کارایی، سرعت کار با کامپیوتر را پائین می آورد چرا که در دامنه محدودی از حرکات و نرم افزارها کاربرد دارد. برای مثال در کار با نرم افزارهای طراحی ، سه بعدی، گرافیکی  و انیمیشن ها محدودیت کاربر کاملاً مشهود و قابل لمس است و می توان گفت کامپیوتر بدون موس علناً کارایی خاصی برای کاربران حرفه ای خود ندارد در نتیجه ماوس اصلی ترین وسیله برای کنترل کامپیوتر است.


انواع ماوس کامپیوتر

1-بی‌سیم

2-سیم‌دار

3-اپتیکال

4-لیزری

5-گیمینگ

6-توپی

7-سایلنت

مچ دست Wrist

مچ دست Wristپیوندگاه استخوانهای ساعد به کف دست است که اصطلاحاً خرده دست نامیده می شود. این مفصل پیچیده و مهم شامل 8 استخوان کوچک در دو ردیف 4 تایی کنار هم است. این استخوانها به صورت یک قوس درست شده که به امکان حرکت دست و انگشتان، چنگش، گیرش تا تمامی عملکردهای روزمره زندگیمان را می دهد. تمامی استخوانهای مچ به وسیله رباطهایی به یکدیگر متصل هستند و اعصاب مرتبط و عضلات خم کننده انگشتان همگی از درون مجرای بین استخوانهای مچ عبور می کند که اصطلاحاً کانال کارپ نامیده می شود.


بیماریهای مچ دست

مچ دست از اعضای اصلی بدن است که کارایی زیادی در کارهای روزمره زندگی دارد در نتیجه به بیماریهای مرتبط با آن نیز دچار می شود از جمله می توان به سندروم دکرون، آرتروز مچ دست، سندروم تونل کارپال، فشردگی های عصبی و ... اشاره کرد. بیشتر این بیماری ها، مچ دست را درگیر کرده و درد آن ازمچ شروع و به سمت انگشتان، ساعد و آرنج حرکت می کند.

سندروم دکرون:


 که به بیماری تاندون شست معروف است در واقع با تکرار حرکات دست و مچ دست همراه است  و شدت درد ببیمار یشتر می شود. 

Inflamed synovial tissue
skarpal

سندروم تونل کارپال : 


این بیماری نتیجه وارد آمدن فشار بر عصب مدیان (میانی) ایجاد می شود که از تونل کارپ می گذرد. علائمی مانند بی حسی، گز گز یا سوزن سوزن شدن و ضعف دست و بازو را برای بیمار به همراه می آورد.

کیست‌های گانگلیون:


بافت های گرد و پر مایعی هستند شبیه کیست که در روی مچ دست ایجاد می شوند که درد زیادی به همراه خود دارد و معمولا به دلیل ضربه، آسیب و یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد شود.

gangleon
Artorooz moch dast

آرتروز مچ دست :


یکی از دلایل ایجاد کننده درد در مچ دست بوده که به دلیل تخریب وفرسایش عضروف های مچ دست ایجاد می شود که منجر به ایجاد التهاب در مچ دست شده و اختلال در عملکرد را به همراه دارد.

سندروم تونل کارپال  Carpal Tunnel Syndrome

تونل کارپ گذرگاهی است بین استخوانهای مچ دست که محل عبور لیگامنتها، اعصاب میانی، تاندون های عمل کننده حرکات کف دست و انگشتان می باشد. در واقع مجرایی است که تمامی اجزا ساعد از طریق این مجرا وارد دست می شود. این عارضه زمانی ایجاد می شود که شخص بر اثر انجام حرکات تکراری و فشار بر مچ دست از قبیل کار با کیبورد و موس، پیچش های دست، ضربه، شکستگی مچ باعث التهاب و گیر افتادگی عصب میانی شده و علائمی چون کاهش حس لامسه، خواب رفتگی در انگشتان دست (غیرازانگشت کوچک) که منجر به گزگز شدن، درد در ناحیه کف دست و انگشتان می شود و به تدریج درد از شانه به بازوها و انگشتان می رسد.

sandroom-tanel-karpal

عواملی که باعث ایجاد سندروم می شود

مشاغلی  که فرد مجبور به استفاده مکرراز کیبورد یا ماوس می باشد.

وضعیت ناصحیح مچ دستها درحین کار با کیبورد، ماوس. 

داشتن شغلی که فرد مجبور را به کش آوردن بیش‌ازاندازه وپرتکرار مچ دست می‌کند.

کار با تجهیزات برقی و ارتعاش کننده : چکش برقی ، هلتی و..

تستها و معاینات جهت تشخیص بیماری

تست تینل هافمن (ضربه آهسته زدن به عصب میانی دست)

تست فالن 

آزمایش نوار عصب و عضله ارزیابی میزان رسانش پالس‌های عصب 

آزمایش سونوگرافی

روش های درمان سندروم تونل کارپ

1/دارو درمانی: داروهای غیراستروئیدی و التهاب‌زا، کورتیکواستروئیدی خوراکی، ویتامین ب6

2/درمان سنتی: مچ‌بند و کمربند ارتوپدی

3/ورزش های مختص سندروم تونل کارپ


انجام حرکات ورزشی کمک شایانی به بیماران پیش از وخیم شدن علائم می کند در نتیجه پیشگیری بهترین راه حل است. در زیر به 4 حرکت ورزشی جهت کاهش علایم و بهبود بیماری اشاره می شود.

نتیجه گیری

با توجه به اطلاعات ارائه شده درمطالب بالا و شیوع این بیماری دراکثریت کاربران کامپیوتر که به صورت حرفه ای در زمینه شغلی خود با ماوس ارتباط دارند توصیه می شود برای پیشگیری ابتلا به این عارضه  ازهمان ابتدا ورزش کردن را در تمامی جوانب زندگی آغاز کنیم،  چرا که عدم تحرک عضلات بدن که شامل 639 عددعضله (اسکلتی، صافی، قلبی) است باعث آسیب، تضعیف ،کاهش توده وبافت عضلانی شده و در پی آن رفته رفته آسیب به مفاصل ، استخوانها و اعصاب حرکتی و از بین رفتن عملکرد حرکتی را به همراه دارد.